היתרונות של תמ"א 38

תמ"א 38 – יתרונות וחסרונות

תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית שמהווה תכנית דגל של מדינת ישראל בתחום הבנייה בשנים האחרונות. מטרתה המקורית של התכנית והרעיון העומד בבסיסה של התכנית כולה הם לחזק ולשפץ את בנייני ישראל הישנים בפני רעידות אדמה. המודעות לכך שתרחיש של רעידת אדמה בישראל הוא תרחיש סביר והסכנה האמיתית טמונה בבניינים שעלולים ליפול, הגיעה לישראל בשלב מאוחר יחסית. אמנם החל משנת 1980 תקן הבנייה עודכן בהתאם לחישוב סכנת רעידות האדמה בכל אזור, אולם הבניינים הישנים שנבנו לפני כן אינם מחוזקים. מכאן נולד הרעיון של תמ"א 38 ובכך גלומים היתרונות של תמ"א 38.

היתרונות של תמ"א 38

לאחר שישראל החליטה שעליה לדאוג גם לחיזוק של בניינים ישנים בישראל בפני רעידות אדמה, עלתה השאלה כיצד עליה לעשות זאת. הרי שיפוץ ישיר של כל הבניינים יעלה הון תועפות. משום כך, פנתה המדינה לגורם שלישי – היזמים. העסקה בין המדינה לבין היזמים הייתה פשוטה – היזמים יחזקו בניינים ישנים בישראל בפני רעידות אדמה והמדינה תעניק לאותם יזמים היתרי בנייה נרחבים וחופש פעולה נרחב בשיפוץ של אותם בניינים ישנים. כך, כולם מרווחים, ישראל מוגנת יותר בפני רעידות אדמה וכן מושגת תנופת בנייה במרכזי הערים הגדולות בישראל. אלו למעשה היתרונות של תמ"א 38 שהפכו אותה לשם דבר ולתכנית עם פוטנציאל כה גבוה.

קשיים ביישום ופתרונות

על אף האמור לגבי היתרונות של תמ"א 38, בפועל פרויקטים רבים של תמ"א נתקעו בשל עיכוב בהשגת היתרי הבנייה הנדרשים. בשנת 2008 נחקקו תקנות חדשות שמאפשרות לקבל את היתרי הבנייה הדרושים ביתר קלות ובכך להתקדם עם הבנייה של הפרויקטים הישנים של תמ"א 38, ובמקביל לחפש פרויקטים נוספים שניתן לשלב בתכנית.