המכון הרפואי

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, המרב"ד, הינו מכון חיצוני שלו שני תפקידים מרכזיים. הראשון והעיקרי מביניהם הוא כתיבת המלצות למשרד התחבורה בכל הנוגע לכשירות הרפואית של אזרחים בישראל לנהוג בכבישי ישראל בלי לסכן אזרחים אחרים הנמצאים בכבישים. התפקיד השני והמשני של המכון הוא למצוא פתרונות חדשים להתאמת אביזרי נהיגה ורכב לציבור הנכים בישראל. גוף זה מוסמך לתפקידו כמייעץ למשרד התחבורה מכוח צו של שר הבריאות, כאשר בסמכותו גם לנהל סדרת בדיקות רפואיות שנועדו לקבוע את הכשירות הרפואית לנהיגה של אזרחים הנמנים עם אוכלוסיות סיכון מסוימות, אשר מקבלות זימון יזום ליום בדיקות כזה.

מי מזומן לימי בדיקות במכון הרפואי?

מגוון רחב של נהגים מסוגים שונים מזומנים לימי בדיקות במרב"ד. ככלל ניתן לחלק את הנהגים הללו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה היא נהגים אשר מזומנים אל המכון הרפואי בגלל חשש בריאותי כלשהו, לדוגמה חולי אפילפסיה שהרופא האישי שלהם דיווח עליהם למשרד התחבורה כחוק, נכים של משרד הביטחון או של הביטוח הלאומי, נהגים מבוגרים במיוחד, נהגים בעלי בעיות ראייה או בעיות נוירולוגיות וכדומה. הקבוצה השנייה של נהגים המוזמנים ליום הבדיקות הם נהגים אשר בעברם עבירות תעבורה חמורות מסוימות, שלילת רישיון תקופתית, נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים כלשהן, נהגים שנהגו תחת השפעה של סמים או אלכוהול וכדומה.

כיצד מתנהל יום הבדיקות?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ממוקם בשני סניפים – בתל אביב ובחיפה, כאשר הנהגים מזומנים לסניף הקרוב יותר לביתם. אל יום הבדיקות מותר ואף מומלץ להביא מסמכים רפואיים רלוונטיים המעידים על מצב הבריאות הכולל של הנבדק. ביום הזימון עצמו יעבור הנבדק סדרה של בדיקות מנטליות ופיזיות שנועדו להעריך את הכשירות שלו לנהיגה במגוון דרכים.