רדיאטורים לרכבים

יכול להיות שלא שמעתם על הרדיאטור ובטח לא בהקשר של רכב, אך הוא אחד החלקים החשובים ביותר שיש. מה צריך לדעת על הרדיאטורים ולמה הם חלקים חשובים שבלעדיהם הרכב לא יוכל לנסוע כראוי?

הבעיה: המנוע מייצר חום רב

כדי להבין מדוע הרדיאטור הוא חלק חשוב במיוחד יש להבין מה בדיוק הבעיה במנוע, כאשר החום הרב שהוא מייצר עלול לפגוע בו. מנועי בעירה פנימית מייצרים חום בטמפרטורה גבוהה במיוחד וזה עלול להרוס את המצבר או את המנוע עצמו עם חלקים הקטנים והרגישים, למרות שהמנועים עצמם מורכבים מחומרים חזקים ועמידים. כדי לקרר את המנוע ולמנוע את השחיקה המוגברת שלוה רדיאטור נכנס לפעולה. הרדיאטור מצליח לסלק את החום בתהליך הפוך לרדיאטורים שאחראיים לחימום.

מה מנגנון הפעולה של הרדיאטור?

  • רדיאטורים לרכבים מורכבים מרשת סבוכה של צינורות כאשר שטח הפנים שלהם גדול מאוד. הצינורות הללו מזרימים את המים כך שבחלק אחד הם מתקררים בשל האוויר בנסיעה שפוגע בהם, כאשר במכוון הרדיאטורים לרכבים מורכבים בחלק הקדמי של הרכב, ומצד שני נכנסים למנוע וסופחים ממנו את כל החום.
  • המים הקרים שמוזרמים בצינור שמגיע לתוך המנוע מאפשרים למנוע לקרר את עצמו על ידי מפל טמפרטורות שהוא תהליך טבעי לחלוטין. המים החמים שספחו את החום מהמנוע ממשיכים לזרום ואל החלק שבא במגע עם האוויר וכך מתקררים שוב וחוזר חלילה.

איך מתמודדים עם הבעיות ברדיאטור?

רדיאטורים לרכבים יכולים לפגוש בכמה בעיות עיקשות במיוחד. הבעיה הראשונה היא מוליכות החום של הצינורות. כדי שמוליכות החום תהיה גבוהה מאוד שטח הפנים רחב ומדובר במתכת מוליכת חום מצוינת שאחראים לפיזור מהיר שלו. קיפאון של המערכת יכול לקרות כאשר מדובר בצינורות דקים מאוד אך זו הסיבה שמשתמשים במים מזוקקים שלא יקפאו ולא במים רגילים.