מעלונים כתחליף למעלית

מרכזי הערים הגדולות בעולם הופכים לצפופים, כשמעבר למתחמי מגורים – גם מרכזי קניות ותרבות נבנים חדשות לבקרים, במטרה למשוך תיירים המעדיפים באופן גורף את מרכזי הערים על פני הפריפריה.
מרכזי קניות, מוזיאונים ומסעדות גדולות המוקמות במרכזים הסואנים של מוקדי תיירות נתקלות באתגר משמעותי בתכנון. מצד אחד – מדרגות נעות יכולות לשרת כמות גדולה בהרבה של אנשים מאשר מעלית, מצד שני – מעלית מאפשרת נגישות לנכים, ולא ניתן לוותר עליה.

לאחרונה נכנסו לשוק העסקי מעלונים – מעליות ביתיות שלרוב נבנו בבתים פרטיים או במוסדות ציבור, נכנסים לשימוש נרחב בבתי עסק משום שיש להם כמה יתרונות משמעותיים על פני מעלית רגילה. הם אמנם איטיים יותר – אבל מאחר ומדובר בקומות בודדות – אין לכך השפעה ניכרת על חווית המשתמש.

יתרון ראשון – מקום

היתרון של מעלונים בשונה ממעליות רגילות, הוא שהם פועלים על מערכות הידראוליות ולכן לא מצריכים חדר מכונות, מה שאומר שהם פשוט תופסים פחות מקום. אם מביאים בחשבון את החללים הקטנים יחסית במרכזי הערים ואת המחיר הגבוה לשכירות לפי מטר – הרי שכל חיסכון שכזה משתלם לבעל העסק, ובסופו של דבר – השורה התחתונה היא שקובעת.

יתרון שני – הוצאות כספיות

לא רק שהקמה של מעלונים זולה בהרבה מהקמה של מעלית, גם ההוצאות השוטפות של התחזוקה קטנות משמעותית. מעלונים פועלים על מערכות הידראוליות והם חסכוניים בחשמל, נתונים פחות לתקלות וקלקולים, ומחויבים לפחות תקני ומבדקי בטיחות משום שהמנגנון שלהם פשוט יותר.

יתרון שלישי – נראות

מעלונים יכולים להיבנות עם פיר ולהיראות כמו מעלית לכל דבר ולא כמו רמפה פשוטה. מעלונים רבים נבנים מזכוכית שקופה מה שמעניק להם סטייל אופנתי ומאפשר לנוסעים, שהם הלקוחות, לסקור את הסחורה בבית העסק גם כשהם עוברים בין הקומות.