ניהול אירועי חירום

כחלק מהאתגרים האוניברסאליים המאפיינים את התקופה בה אנו חיים, נמצא בראש הרשימה אתגר ההתמודדות עם מצבי חירום כגון אסונות טבע ואירועים רבי נפגעים. אתגר זה מאפיין במיוחד את העידן בו אנו חיים- רווי באירועי טרור, שימוש בנשקים בלתי קונבנציונאליים ועוד.

סוגי האירועים הנחשבים לאירועי חירום

ישנם שני סוגים עיקריים של אירועים הנחשבים לאירועי חירום בקונטקסט שלנו- הראשון בהם הוא אירועים מסוג אסונות טבע, כמו למשל הוריקן קתרינה שפקד את ארה"ב, הצונאמי שפקד את תאילנד או רעידות האדמה שפקדו את יוון לאחרונה. אירועים אלה מאופיינים לרוב בהרס רב, וריבוי בנפגעים בגוף ובנפש וכמובן, השלכות כלכליות, קהילתיות ושיקומיות רבות. הסוג השני של האירועים הוא אירועים של ריבוי בנפגעים מסוג אירועי טרור, מלחמה, אירועי הרס ספונטניים שאינם אסונות טבע (כמו למשל, התרסקות של מטוס מרובה נוסעים) ועוד. גם במקרה דנן, ניכר ריבוי הפצועים והפגועים כמו כן הרס הדורש שיקום ולעיתים מצבים הדורשים סיוע הומניטארי. ניהול אירועי חירום הוא קריטי באירועים מסוג אלו שנכתבו לעיל, שכן אלו המוכשרים לכך אמונים על כך שאירועים אלה יתופעלו בדרך הטובה ביותר, כך שימוזערו נזקים ונפגעים ויינתן מענה ראשוני בשטח לפצועים.

ניהול אירועי חירום.jpg

שני מסלולי ההכשרה לניהול אירועי חירום

על מנת להיות מוכשר לנהל מצבי חירום כמו אלו שנכתבו לעיל, יש לעבור הכשרה מסוימת, שכן מדובר בתחום הנוגע בתחומים משיקים רבים ויש ללמוד אותו על בוריו על מנת להתמקצע בו. חשוב לציין כי המקצועיות במקרה הזה היא קריטית, שכן מדובר בחיי אדם וקבלת החלטות שתשפיע עליהם. מסלול אחד הוא קורס, קצר באופן יחסי, הנוגע בכלל התחומים הרלוונטיים ומקנה תעודה. השני הוא מסלול תואר שני באחת מהאוניברסיטאות השונות.